Besökare

lördag 14 juli 2012

The list.

Ni vet, alla listor som man kan skriva. Saker-som-gör-en-lycklig/glad/arg/ledsen-listor.

Dom listorna.

Dom ser nästan alltid likadana ut. Visst?!?!

Jamen, typ:

Saker som gör mej lycklig.

-  Skrattande barn.
-  Att klappa en kattunge.
-  En vacker blomma.
-  Sommarregn.

Fina ta-vara-på-nuet-saker. Sådant är väldans inne nu.

Och man ba, men på riktigt. Sluta!

Visst, visst. Såklart är det underbart med skrattande barn. Men come on! Är det vad man prioriterar på sin lista?

Jag läste just en lista på saker som gjorde en person (34-årig småbarnsmamma) glad. Det stod "ett härligt doftande sommarregn".

Men snälla, människa! Det är väl det enda man inte vill ha under sommaren i Sverige. Särskilt inte när man har småbarn som då istället röjer inomhus. Om man nu inte vill gå ut och dofta på det härliga sommarregnet, vill säga.

But again, det är vad jag tycker.

Och eftersom detta är mitt sommarskrivande så forstätter jag att skriva om vad jag tycker.

(otrevlig ton det blir i min text när jag betonar mitt och jag)

Vi börjar med en positiv lista. Eller nej, det blir ingen lista. Mer axplock från min gedigna (obs: överdrift) lycklig-lista.

Vi börjar med något enkelt.

- Gå och lägga mej sent när jag vet att jag får sova ut dagen efter.

Det gör mej väldans lycklig. Faktiskt. Nästan så att jag inte vill somna eftersom jag bara vill ligga där i sängen och njuta av att inte behöva stiga upp i ottan om jag inte behagar.

- När jag tittar på min resplan.

Det har alltid gjort mej lycklig. En flygbiljett och vetskapen om att jag ska åka någonstans. Lämna det som finns hemma och uppleva något annat. Prata ett annat språk. Äta annan mat än mina egna fantasilösa rätter. Jag älskar att resa! Har alltid gjort det. Nu reser jag visserligen på andra premisser än jag gjorde då jag var ung och utan ansvar. But still, the resande I love!

- När jag ska göra något läskigt.

Och med läskigt menar jag inte hålla i en spindel eller hoppa fallskärm. Nä, det kan vara, säg ett tal jag ska hålla på ett bröllop. En förläsning jag ska genomföra. Ett möte som har stor betydelse för min framtid. Sådant gör mej asastressad och helt överlycklig!

Alltså, jag skulle kunna skriva allt sånt där som är självklart. Hur lycklig det gör mej att ha vänner över på ett glas vin eller hur glad jag blir när mina barn är nöjda eller hur härligt det är med semester och ja, ni fattar. Men så tråkigt det skulle låta. Ni ba, what else is new?

Så här kommer mitt sista val ur min lycklighetslista.

- När jag är hemifrån och av någon anledning bor borta under några dagar och det enda jag kan tänka på är att jag vill ligga med min man.

Den känslan av lycka är svårslagen. När jag sitter där under någon konferensmiddag och tittar på kollegor eller kurskamrater och tänker, stackars dom som inte får ligga med Johan. Underbar känsla. Pirrig, liksom.

Och här vill jag lugna er läsare, jag säger det ju inte högt. Typ, "Jo du, vad tråkigt för dej att du inte får ligga med Johan. Ja, min man alltså."

Och nu lite tråkigheter. För det kan vara roligt för er att läsa. Jag vill ju inte verka orimligt lycklig och tillfreds. Då kanske jag tappar ert förtroende.

Således kommer några utvalda saker som gör mej arg eller ledsen.

- När bilarna låter konstigt.

Alltså, I hate it! Och dessutom har vi två biljävlar eftersom vi ba, ja vi flyttar 2.5 mil utanför stan. Det blir bra. Jaha, går bussarna bara en gång om året. Jamen, det spelar ingen roll. Då köper vi två bilar. Jaha, måste dom servas och oj, går dom sönder trots att man servar dom. Oups, kostar det så mycket att byta kamremmen.

Jag har under dessa fem år som vi bott ute i obygden, utvecklat ett fantastiskt motoröra. Jag hör direkt när någon av bilarna är på väg att pajja. Till och med vår mekaniker är impad när jag ringer och säger hur bilen låter och han alltid kan gissa vad felet är. I tidigt skede dessutom.

- När det regnar (härligt doftande sommarregn, my ass!) och allt regnvatten tycks rinna ner i vår grund.

Jag blir sjuk av oro för detta hus. Det är verkligen vårt och vi har ansvar för allt. Jag får magkatarr bara av att tänka på det. Fukt. Trasig värmepump. Mögel.

Oh, my...

- När jag skrivit ett fantastiskt bra inlägg (övedrift!) och allt försvinner när jag klickar på publicera.

Det är då jag vill skrika så många fula ord att jag själv blir förolämpad. Jag blir så fruktansvärt arg att jag blir arg på mej själv att en sådan struntsak gör mej arg. Men arg blir jag. Verkligen arg.

- När snöröjning fungerar uselt.

Undrar hur många ilskna samtal a la "nu får det faktiskt vara nog, jag tar mej inte ut med min rullstol", (nä, jag sitter inte i rullstol, men ponera att jag gör det) jag ringt till kommunen under mina år boendes i Örebro. Men det får man ju fatta, att man blir arg på sådant. Det är ju enkelt löst. Väl...? Äh, det är iallfall deras ansvar. Kommunens. Väl...?

Här kan jag ju fortsätta rada upp saker som - när barn far illa, folk som ljuger, människor som behandlas illa, krig, svält och allt sånt där som är självklart.

Men igen, förutsägbart och inte så intressant att läsa. Sånt tycker ju alla.

Väl...?

Äh, dom flesta (läs: normala) iallafall.

Dessa två listor, arg och ledsen samt lycklig och gladlistorna, dom är ju roliga och så. Men lets be honest. Visst är det lite roligare att läsa kändisar-jag-får-ligga-med-listan? Ni som älskar tv-serien Friends vet vilken lista jag menar.

Klicka på länken. För guds skull, klicka på länken!

http://www.youtube.com/watch?v=1NIBxJgUolw

Min lista?

Jaså, ni vill ha min lista.

Okej...

Känslan av att vilja betona att det är Johan jag vill ligga med, är väldans påtaglig just nu. Ba, alltså detta är ju bara på skoj. På låtsas, liksom. För mej finns bara Johan. Min man. Min make. Han jag vill dela resten av livet med.

Å där blev det genast too much och alla undrar - hmmmm, vem försöker hon övertyga, egentligen...?

Here we go!

Johan, jag älskar dej! Men här kommer min lista. Och jag vet att även du har en, så försök inte få mej att känna mej usel och att du har one up!

1. Jon Bon Jovi ( nähä!!!!)
2. Ashton Kutcher
3. Jack Sparrow (alltså, jag veeet att han inte existerar på riktigt, men den Johnny Depp, liksom)
4. Sheryl Crow

Och eftersom jag kommer att dela miljoner klipp med Bon Jovi i denna blogg så får denna låt avsluta detta (slightly ytliga) inlägg.

Å visst är hon snygg som synden?!?

















5 kommentarer:

  1. Fan vad bra du skriver! Bara längtar till kommande inlägg hela tiden! Och de där med bilar-grrrrr!!! Tack och kram!!

    SvaraRadera
  2. På tal om ickekonventionella saker att bli arg på, i natt halv tre gick Mackan ut i skogen och kastade sten på stackars träd för att hans basebollag förlora en match...Ja ba : anger management någon ??? . Jag skulle älska om du på nästa konferens sa så: ursäkta mig men vad trist för dig att du inte får ligga m Johan, min man alltså :-):-). Pussss

    SvaraRadera
  3. På tal om ickekonventionella saker att bli arg på, i natt halv tre gick Mackan ut i skogen och kastade sten på stackars träd för att hans basebollag förlora en match...Ja ba : anger management någon ??? . Jag skulle älska om du på nästa konferens sa så: ursäkta mig men vad trist för dig att du inte får ligga m Johan, min man alltså :-):-). Pussss

    SvaraRadera
  4. Gillar dina inlägg verkligen. :)
    Japp Sheryl Crow är duktig. :)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Bra skrivet som vanligt...sitter & småler hela tiden & rusar till min man innan han ens hinner in genom dörren för att berätta vad du skrivit & hur bra du skriver. Blir lite avis faktiskt ;) fast på ett bra sätt, för dom finns väl? hehe
    Längtar oxå tills nästa inlägg..Kanon!!

    Mallan

    SvaraRadera