Besökare

söndag 11 december 2011

Ja!

Det är ofta man säger nej nuförtiden. Och med MAN menar jag, JAG.

"Mamma, jag vill ha många halstabletter."

"Nej."

"Mamma, jag vill äta smörgås istället för mat."

"Nej."

"Mamma, jag vill dricka cola till maten på en söndag."

"Nej."

"Mamma, får jag titta på Star Wars?"

"Nej."

"Mamma, jag vill öppna alla luckor i chokladkalendern på en gång."

"Nej."

Alltså, jag är så oändligt trött på mina nej. Därför tränar jag. På att säga ja. Jag är förvånad över hur svårt det är. Det är ju svårare än att träna upp farten på löprundan. Och det säger en hel del!

Barn vill göra så mycket konstigt. Det blir liksom konsekvenser av allt de gör. Ofta oönskade sådana. Stökigt och rörigt, vilket iof kanske inte är så farligt. Men gråten och gnället när någon inte blir nöjd med vad någon annan gjorde. Sen det här med våra djur, att de liksom också får ta konsekvenserna av vissa påhitt.

Bara ett exempel.

Lennon: "Mamma, jag vill bygga en koja med Geishas bädd och alla kuddar i soffan och sen vill jag putta Vince i den."

Jag: "Ne...."

Eftersom jag tänker.

A: Geisha ligger och sover gott i sin bädd.
B: Vince kommer inte att gilla att bli puttad, vilket medför gråt och gnäll.
C: Jävlar, vilken röra det kommer bli med kuddar, filtar, och hundhår.

Sen tänker jag om. Fanimej, om jag inte ska klara av att vara en ja-sägande mamma. En sån där galen och rolig en.

Så jag säger;

"Jaaa! Vilken bra idé!"

Vince: "Neeeeej!!!! Sluta putta!"

Lennon: "Jo, Vince! Jag lovar att inte putta hårt."

Vince: "Neeeeej, putta! Stopp!"



Suck...

Senare.

Vince: "Pippi, offan"

Jag: "Vill du titta på Pippi i soffan, för hundrade gången idag? Ne...."

Den här är klurig, för;

A: Han har redan tittat på film i en timme.
B: Lennon kommer att vilja titta på något han också och det kommer inte att vara Pippi.
C: Vi kommer inte att hinna ut innan lunch.

Sen tänker jag att WTF! Hur svårt kan det vara att säga ja?!?

"Jaa!!! Klart du ska."

Lennon: "Men då vill jag titta på Star Wars!"

Vince: "Neeeeej! Viiiv (Vince)!!!!"

Jag: "Vi går ut istället!"

Lennon: "Neeeeeeeeeej!!!"

Vince. "Neeeeeeej!!!!!

Jag: "Jo!"

HA! Det går ju lysande, det här med att säga ja :)

Asadrygt att vara en ja-sägare. Om jag ska ha något ja kvar till maken ikväll ;) krävs påfyllning!

Fika, alltså!


Trevlig tredje (3:e!!!!!!!????) advent på er!


1 kommentar:

  1. Klockrent!!!!! :-) och skrattar för mig själv en liten stund!!

    SvaraRadera