Besökare

onsdag 12 mars 2014

Dålig dag

Dålig dag igår. Riktig dålig. Varför vet vi inte. Inga gnälliga barn och heller inga större missöden. Kanske berodde det på att jag inte kände mej i form. Ont i halsen och varm i ögonen. Kanske är det flytten som ruskat om lite, det tar ju ett tag att känna sej hemma på ett nytt ställe.

Eftersom dagen inte kändes bra, körde vi en oroliga timmen på kvällen. Den gjorde sannerligen skäl för sitt namn. Usch! Verkligen usch. Det var oro hit och dit, tvivel om ditten och datten. Men mitt i den här timmen lade vi märke till en intressant sak - allt som annars är vad det som håller oss hoppfulla, lyckliga, lugna och glada, är exakt de saker som gör tvärtom när vi tvivlar. Helt sjukt! Ytterligare ett bevis på att det är tankesättet och attityden som avgör hur livet ser ut.

Exempel;

Den här resan gör vi för familjen, för att få vara tillsammans. Väl värt att spendera pengar på. Vi ser på det som en investering, ett äventyr som kommer att svetsa oss samman och ge oss erfarenheter för resten av livet. Barnen slipper tidiga morgnar och förskolan på dagarna och jag och Johan behöver inte pussla och gå om varandra. Det är en fantastisk resa på så många sätt och vi skulle aldrig byta ut den mot något.

Så kommer en sämre dag. Eller snarare, så hälsar rädslan på och då ba;

Oh, no!!! Gud, vad håller vi på med? Barnen får inte träffa sina vänner på åtta månader och vi har knappt någon inkomst under ett halvår. Tänk om vi kommer hem och ingenting är förändrat? Tänk om vi har spenderat alla pengar förgäves. Skulle vi ha stannat hemma och investerat i huset istället?

Skittankar!

Å ena sidan är jag glad för sådana här dagar, för när de är över - som idag- då inser jag ännu mer hur oerhört viktigt det är att ha en positiv inställning till allt som händer. Men å andra sidan oroar dessa tankar mej. Är det en varningssignal som vi bör ta på allvar...?

Att inte veta vad som händer i framtiden får oss att leva i nuet, vilket är bra. Men! Att inte veta vad som händer i framtiden är oroande och får oss att tänka och fundera kring om vi spenderar vår tid och våra tillgångar på rätt sätt.

Vi vet inte vad som händer i framtiden - kanske händer det som vi drömmer om. Oh, the excitement!

Eller.

Vi vet inte vad som händer i framtiden - kanske pajar värmepannan där hemma and there goes our savings.

Å ena sida - å andra jävla sidan. Ljust - mörkt. Glatt - ledsamt.

Life, helt enkelt. Frågan är bara hur vi väljer att se på allt. Igår valde vi fel, det är jag helt övertygad om idag.

Egentligen var det inget viktigare än det jag ville skriva. Nu måste jag arbeta. Hade ett fint möte med en kollega igår som gav mej energi och glädje. Fick också ett fint meddelande av en annan kollega som skrev så varmt och upplyftande att jag fick tårar i ögonen. I morse vaknade jag och hade två meddelanden från två vänner och deras ord är förmodligen en av orsakerna till att dagen idag känns oändligt mycket ljusare än dagen igår. Är så otroligt tacksam för vännerna där hemma! Jag måste komma ihåg att förmedla det oftare till dem.

Fler fina saker att vara tacksam för;

Lennon: "Nu Vince håller du mej i handen. Plankorna är lösa och du kan ramla för dina fötter är så små."

Vince: "Okej, Lennon."

And off they go <3 (plankorna är rena bryta-benen-fällan, kan jag meddela)


Tack för vänner, familj och kärlek! Tack för hoppfullhet och spänning!

Och med det önskar jag er en fin torsdag!

2 kommentarer:

  1. Vet inte riktigt vad jag ska skriva för upplyftande ord. Alla har sina "downdays", förstår att du/ni har era negativa tankar fast ni har drömt att kunna resa under åtta månader. Tror att ni inte kommer ångra resan när ni har kommit hem.
    Tror att barnen kommer att minnas resan fint, trots att de har inte vännerna i närheten.

    Orden kanske inte är så hjälpande. Bilden var så fin på era barn. Äkta syskonkärlek!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nej, det är inget varningstecken. Sådana dagar är nödvändiga för att verkligen stanna upp och tänka, och vara tacksam över de bra dagarna.

    SvaraRadera